Najnowsze wpisy, strona 2


Na Kopalnie .:)
Autor: bellatrix | Kategorie: spalinowe; 
Tagi: br232   piława   kopalnia  
05 kwietnia 2021, 18:37

Piława Gòrna,13.03.2021r.
"Ludmiła" BR232-408 w służbie Colas Rail z węglarkami w drodze na Kopalnie. Lokomotywa serii BR232 stanowiła odmianę konstrukcyjną z serii 130/131. Pojazdy te przede wszystkim trafiły do NRD (1973-1982) w liczbie 700 sztuk. Miały one uniwersalne przeznaczenie; mogły osiągać nawet 120km/h przy 122 000 kg. Do Polski pierwsze egzemplarze trafiły przed 2005 rokiem. Bliźniacza lokomotywa (131) została zaliczona również do BR232 z tego względu iż były tylko dwie takie w Polsce. Pojazdy szynowe BR232 są jednymi z najsilniejszych lokomotyw. Od serii ST43 i ST44 miały nowocześniejsze rozwiązania układu napędowego i wózków z prowadzeniem zestawów kołowych. Jej uniwersalna nazwa ŁTZ TE109 wywodzi się z tego iż to lokomotywa spalinowa produkowana w Fabryce Lokomotyw im. „Rewolucji Październikowej” w Woroszyłowgradzie (ZSRR, obecnie Ługańsk, Ukraina).

 

Powrót Ol49. :)
Autor: bellatrix | Kategorie: parowe; 
Tagi: parowóz włoszakowice  
05 kwietnia 2021, 18:29

Włoszakowice, 26 luty 2021r.
Po długiej przerwie, pierwsza jazda po naprawie; parowóz w ruchu planowym na linii Wolsztyn - Leszno - Wolsztyn OL49-69 z pociągiem osobowym Kolei Wielkopolskich w kierunku Leszna ; opuszcza Włoszakowice.

Ol49 – parowozy osobowe budowane, w latach 1951–1954, w Fabryce Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie. Wyprodukowano 112 sztuk dla PKP i 4 sztuki na eksport do Korei Północnej.
Lokomotywy parowe tej serii przeznaczone były do obsługi pociągów osobowych i lekkich pociągów pospiesznych. Miały zastąpić przedwojenne parowozy Ok1 i Ok22. Jest to najmłodszy wyprodukowany w Polsce parowóz pasażerski – pierwszy wyjechał z fabryki w grudniu 1951. Włoszakowice to największa przelotowa stacja na linii. Posiada bowiem 3 tory główne i kilka torów bocznych, służących do celów ładunkowych - położone są one przy rampach i placu ładunkowym. Da obsługi podróżnych służą dwa niskie, jednokrawędziowe perony. Ruch pociągów na stacji prowadzą dwie nastawnie: "Wce" i "Wce1", które posiadają urządzenia mechaniczne scentralizowane - jedynie tarcze ostrzegawcze są świetne. Z obydwu nastawni obsługuje się rogatki na przejazdach kolejowych. Ciekawostką jest jeden z semaforów wyjazdowych w kierunku Leszna - z powodu braku skrajni ustawiono go z lewej strony toru.

 

 

Nurek w Piławie.
Autor: bellatrix | Kategorie: spalinowe; 
Tagi: piława nurek  
05 kwietnia 2021, 17:58

Piława Górna, 05.01.2021r.
"Nurek" 754-026 z pociągiem TLK "Sudety" z Krakowa do Jeleniej Góry zmierza w kierunku Dzierżoniowa.

Linia Kolejowa 137 to linia zawierajaca jak na zdjęciu widać elementy starej infrastruktury kolejowej takie jak linie telegraficzne czy semafory kształtowe. Warto wspomnieć, iż Linie/Słupy służyły kiedyś do komunikacji a także wcześniej do łączności między kierownikiem a nastawnią / dyżurnym.Semafory kształtowe to starszy typ semaforów, zaopatrzony w jedno lub więcej ramion umieszczonych na wysokim słupie, którychwychylenie wskazuje dozwoloną prędkość. W Polsce semafory kształtowe mają jedno lub dwa ramiona, malowane na biało z czerwoną obwódką (lub, dla zwiększenia widoczności, czerwono z białą obwódką) od strony szlaku i na biało-czarno od przeciwnej. Maskownica znajdująca się na semaforze, mająca za zadanie informować maszynistę o zbliżaniu się do semafora kształtowego, malowana jest w biało-czerwone pasy z tym, że czerwony pas zawsze musi być w środku.Piława Górna jest dawną stacją węzłową - niegdyś kursowały stąd pociągi do Kobierzyc - i dalej do Wrocławia. Obecnie jednak szlak ten jest nieprzejezdny - na stacji zabudowano kozioł oporowy. Stacja w Piławie jest obecnie ważna dla lokalnego ruchu towarowego - m.in. o otwarciu okolicznego kamieniołomu i posterunku bocznicowego. Wcześniej ważną rolę pełniła wobec dużego ruchu towarowego - spowodowanego objazdami modernizowanej magistrali E30. Charakter dawnej stacji węzłowej można poznać po trzech peronach (z przejściem podziemnym), przy których znajdują się 4 tory główne. Oprócz nich istnieje jeszcze kilka torów bocznych, poprowadzonych m.in. do rampy oraz placu ładunkowego. Ruch pociągów na stacji prowadzony jest przez dwie nastawnie: PG oraz PG1, które posiadają urządzenia mechaniczne scentralizowane z sygnalizacją kształtową - jedynie tarcze ostrzegawcze semaforów wjazdowych są świetlne.

 

 

Vectron
Autor: bellatrix | Kategorie: elektryczne; 
Tagi: vectron   lewin  
05 kwietnia 2021, 17:54

Lewin Brzeski,11.10.2020r.

X4EC-054 w slużbie DB CARGO POLSKA przejeżdża stację Lewin Brzeski kierując się na Opole.

Lewin Brzeski to zmodernizowana w 2004 roku mała, przelotowa stacja. Posiada 2 tory główne zasadnicze, przy których znajdują się 2 perony jednokrawędziowe oraz dwa tory dodatkowe, które są przesunięte względem peronów w kierunku Wrocławia. Do obsługi lokalnego ruchu towarowego istnieje jeden tor boczny wraz z placem ładunkowym i magazynem. Od strony Opola znajduje się "posterunek 125", z którego obsługuje się rogatki na przejeździe kolejowym. Przed włączeniem zdalnego sterowania stacją z Opola Zachodniego, w budynku posterunku funkcjonowała nastawnia "LB".

W latach 2016-2017 na stacji dobudowano tor główny dodatkowy nr 4, dla umożliwienia zatrzymywania i wyprzedzania pociągów towarowych przez pasażerskie.

 

EN57Al. :)
Autor: bellatrix | Kategorie: elektryczne; 
Tagi: en57al góry  
05 kwietnia 2021, 16:01

Starczów,24.10.2020r.

EN57Al-2104 jako pociąg Polregio 67400 relacji Miedzylesie - Zielona Góra przemierza szlak Kamieniec Ząbkowicki - Starczów. W tle widać masyw górski.Starczów to jedyny posterunek ruchu na linii, który posiada status mijanki. Znajdują się tutaj dwa tory główne, na zewnątrz których umieszczono dwa jednokrawędziowe perony. Ruchem steruje się z jednej nastawni „Sw”, która wyposażona jest w urządzenia przekaźnikowe z sygnalizacją świetlną. Z nastawni obsługuje się także rogatki na pobliskim przejeździe. Charakterystycznym miejscem na mijance jest łukowy rozjazd, znajdujący się od strony Ziębic oraz ustawienie powtarzaczy (mijanka częściowo znajduje się w łuku) na zewnątrz torów głównych – tak jak na szlaku. Mijanka jest regularnie wykorzystywana do krzyżowania pociągów.Linia kolejowa nr 276 – w całości zelektryfikowana, częściowo dwutorowa linia kolejowa znaczenia państwowego o długości 136,272 km, łącząca stacje: Wrocław Główny z kolejowym przejściem granicznym Międzylesie-Lichkov.Trasa ta stanowi część ciągu transportowego CE 59. Linia przebiega w całości na obszarze województwa dolnośląskiego. Od Starczowa, torowisko opada w kierunku zbliżonym do południowo-zachodniego, włączając się w pięciokierunkowy węzeł kolejowy w Kamieńcu Ząbkowickim od wschodu.W latach 1991–1994 dokonano elektryfikacji odcinka Wrocław Główny – Międzylesie. W 1991 r. oddano do użytku zelektryfikowany odcinek Wrocław – Kłodzko, natomiast 26 maja 1994 r. miał miejsce przejazd pierwszego pociągu elektrycznego do Międzylesia.

 

 

ST48 na port.
Autor: bellatrix | Kategorie: spalinowe; 
Tagi: st48 opole port  
05 kwietnia 2021, 15:30

08.07.2020r.

ST48-050 w służbie Cargo zaciągnęła wagony do Portu w Opolu nad ranem,po czym wraca samotnie w stronę Opola Wschodniego linią 345.

Linia kolejowa nr 345 rozpoczyna swój bieg na stacji Opole Wschodnie, natomiast jej koniec umiejscowiony jest na towarowej stacji Opole Port. Jest to linia jednotorowa, o szerokości torów 1435 mm, niezelektryfikowana. Linia na całym odcinku jest położona na terenie miasta Opola.

Rodzynek.
Autor: bellatrix | Kategorie: elektryczne; 
Tagi: ep09 rodzyn opole  
05 kwietnia 2021, 15:24

26.11.2020r.,Opole.

EP09-046 w przepięknych historycznych żółtych barwach wraz z pociągiem IC "Siemiradzki" 3604 relacji Jelenia Góra - Przemyśl Główny przez Lubliniec,Częstochowę wjeżdża w perony stacji Opole Główne ,gdzie podstawi się na peron czwarty na postój,po czym ruszy dalej na Kraków. Perony 3-5 zostały w 2014 roku wyremontowane w ramach przygotowań do uruchomienia kursów pociągu Pendolino. Prace w ramach tego projektu umożliwiły również podniesienie prędkości na jednotorowej linii nr 144 do 140 km/h. W tle Nastawnia "Op".

 

Siódemka Kolpremu.
Autor: bellatrix | Kategorie: elektryczne; 
Tagi: eu07 kolprem gliwice łabędy  
05 kwietnia 2021, 11:11

Gliwice Łabędy,20.11.2020r.

EU07-012 w malowaniu Kolpremu wypoczywa na stacji Gliwice Łabędy na bocznym torze.

Gliwice Łabędy to stacja węzłowa, na ktorej czterotorowy szlak z Szobiszowic przechodzi w dwutorową linię do Kędzierzyna oraz Pyskowic. Stacja posiada dosyć ciekawy układ torowy, gdyż tory stacyjne znajdują się tylko w torach linii towarowej ( 168), zaś na linii pasażerskiej jest to w zasadzie jedynie posterunek odgałęźny z jedną głowicą rozjazdową. Perony znajdują się już za odgałęzieniem - a są to dwa wysokie perony wyspowe na linii do Pyskowic oraz jeden peron wyspowy na linii do Kędzierzyna. Ruch pociągów prowadzony jest przez dwie nastawnie: "GŁ" (urządzenia elektryczne suwakowe) i "GŁ1" (urządzenia mechaniczne scentralizowane). Ciekawostką jest, że na stacji zachowała się jeszcze stara sygnalizacja - część tarcz ostrzegawczych jest trzykomorowa, zaś semafor wjazdowy od strony Taciszowa jest sześciokomorowy. Sygnalizatory te wyświetlają już jednak nowe sygnały świetlne. Na stacji znajduje się też budynek nastawni przekaźnikowej, który nie został nigdy oddany do użytku. EU07 (typy 4E, 303E, 303Eb i 303Ec) – najpopularniejsza w Polsce seria normalnotorowych uniwersalnych lokomotyw elektrycznych, głównie wykorzystywanych do przewozów pasażerskich. Wyprodukowana w polskich zakładach Pafawag we Wrocławiu oraz HCP w Poznaniu na angielskiej licencji English Electric na podstawie dokumentacji lokomotywy EU06 w latach 1964–1974 i 1983-1992.Lokomotywy te zaprojektowane były do prowadzenia pociągów pośpiesznych o masie do 700 Mg z szybkością maksymalną 125 km/h albo lekkich pociągów towarowych o masie do 2000 Mg, z szybkością maksymalną 70 km/h, stąd ich uniwersalny charakter (EU – czyli elektryczna, uniwersalna). Obecnie można je zobaczyć na większości zelektryfikowanych szlaków kolejowych, na których prowadzą pociągi pasażerskie, jak i towarowe.
Kolprem posiada w swoim taborze 22 czynne sztuki EU07 głównie w barwach pomarańczowo-niebieskich oraz brązowo-żółtych. EU07-012 była wcześniej w barwach DLA,jednak kiedy wydzierżawił ją KOLPREM przemalował ją w aktualne swoje kolory. Jeszcze wczesniej ,o czym warto pamietać,lokomotywa ta prowadziła pociągi dla Intercity.

 

 

 

Byczek :)
Autor: bellatrix | Kategorie: elektryczne; 
Tagi: et22 oborniki  
03 kwietnia 2021, 18:54

26.02.2021r,Oborniki śląskie.

Rodzinny peron zobowiązuje. :)

ET22-1209 z pociągiem towarowym o poranku z węglarkami przejeżdża stację Oborniki Śląskie w stronę Wrocławia.

Oborniki Śląskie to pośrednia stacja, położona na odcinku Wrocław - Żmigród. Posiada 3 tory główne, a pomiędzy dwoma głównymi zasadniczymi znajduje się dwukrawędziowy peron wyspowy. Oprócz nich istnieje również dosyć kilka torów bocznych - zarówno ładunkowych (do placu ładunkowego) jak i bocznicowych (tor dojazdowy do Podstacji Trakcyjnej oraz odcinka sieciowego). Stacja w latach 2011-2014 została kompleksowo zmodernizowana, przy czym w większości zachowano dotychczasowy układ torowy. Największe zmiany to likwidacja rozjazdów krzyżowych podwójnych, zmiana geometrii rozjazdów leżących w torach głównych zasadniczych oraz budowa żeberek ochronnych. Zlikwidowano istniejący wcześniej magazyn towarowy oraz kładkę, stanowiącą dojście do peronu (zastąpiło ją przejście podziemne). Istniejący peron podwyższono i wydłużono do 400 metrów. Dotychczasową nastawnię "OS", która posiadała urządzenia przekaźnikowe z sygnalizacją świetlną rozbudowano i wyposażono w nowe urządzenia komputerowe. Wcześniej nastawnia ta obsługiwała przejazd kolejowy w południowej części stacji (z wykorzystaniem urządzeń TVU), natomiast w ramach modernizacji wybudowano nową strażnicę przejazdową (posterunek 11). Jednakże zarówno nastawnia dysponująca, jak i posterunek 11 pozostają nieobsadzone, gdyż urządzeniami stacyjnymi steruje się zdalnie z LCS Wrocław Popowice.

 

Nowy plastik Newagu.
Autor: bellatrix | Kategorie: elektryczne; 
Tagi: opole mgla stacja  
03 kwietnia 2021, 18:45

 

Marzec, 2021r.,Opole.


-> W tle proszę spojrzeć na dwa piękne oryginalne EN57 - 108 oraz EN57 - 1018 jeden w barwach bordowych (obecnie odstawiony) i jeden w barwach Polregio.


W centrum natomiast.. Strasznie NIE przepadam za tym plastikiem wizualnie BO ogólnie CENIE NEWAG ale.. nic innego nie zdążyłam sfotografować tego dnia z tą piękną mgłą wokół mojej drugiej rodzinnej stacji poza Obornikami. Tak wiec.. Griffin EU160-029 Newagu z pociągiem IC "Ślązak" z samego rana w kierunku Przemyśla. 🕖